sTatut
STATUT STOWARZYSZENIA „MIĘDZYNARODOWE FORUM KOBIET” (INTERNATIONAL FORUM FOR WOMEN)
tekst jednolity po zmianach uchwalonych przez Nadzwyczajne Zgromadzenie Członkiń MFK w dniu 4.02.2010
Rozdział I
POSTANOWIENIA WSTĘPNE
Art. 1
Pomiędzy przystępującymi do niniejszego Statutu tworzy się, w oparciu o ustawę z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach, Stowarzyszenie „Międzynarodowe Forum Kobiet”, zwane dalej „Stowarzyszeniem”.
Art. 2
Terenem działalności Stowarzyszenia jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zagranica, zgodnie z prawem miejscowym.
Art. 3
Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto stołeczne Warszawa. Stowarzyszenie może tworzyć swoje oddziały, które są jednostkami terenowymi i działają według postanowień niniejszego statutu. Oddziały terenowe są tworzone na wniosek członka Stowarzyszenia zgłoszony Zarządowi, który to wniosek jest następnie przedstawiany na Walnym Zgromadzeniu Członków i zwykłą większością głosów zapada decyzja, czy Oddział utworzyć, czy też nie.
Art. 4
Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i zagranicznych stowarzyszeń.
Art. 5
Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.
Rozdział II
CELE STOWARZYSZENIA I SPOSOBY ICH REALIZACJI
Art. 6
Celem Stowarzyszenia i jego terenowych Oddziałów jest:
- aktywne wpływanie na zwiększanie udziału kobiet w życiu gospodarczym, w szczególności wspieranie kobiecego biznesu i działanie na rzecz szerokiego udziału kobiet w przekształceniach gospodarczych w Polsce i innych krajach postkomunistycznych,
- kreowanie pozytywnych wzorców kobiety menedżerki,
- tworzenie i promocja programów oświaty gospodarczej,
- promocja badań i studiów nad problemami kobiet w Szkole Głównej Handlowej i innych ośrodkach naukowych,
- rozwijanie międzynarodowych i międzyśrodowiskowych kontaktów kobiet,
- tworzenie warunków sprzyjających integracji zawodowej i towarzyskiej członków Stowarzyszenia.
Art. 7
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
- podejmowanie dyskusji, badań, seminariów naukowych w kręgach środowiska akademickiego, gospodarczego, środków masowego przekazu i organizacji kobiecych,
- wydawanie zeszytu naukowego „Kobieta i Biznes”,
- patronat nad Amerykańsko-Polską Biblioteką dla Kobiet Biznesu, działającą przy Szkole Głównej Handlowej w Warszawie,
- organizowanie współpracy z krajowymi i zagranicznymi organizacjami kobiecymi,
- pozyskiwanie środków na dofinansowywanie programu naukowego realizowanego w ramach SGH pod nadzorem Międzynarodowego Forum Kobiet.
Art. 8
§ 1
Działalność Stowarzyszenia i jego Oddziałów terenowych opiera się na pracy społecznej ogółu członków.
§ 2
Dla realizacji swoich celów Stowarzyszenie może zatrudniać osoby spoza członków Stowarzyszenia.
Rozdział III
WŁADZE STOWARZYSZENIA
Art. 9
Władzami Stowarzyszenia są: Walne Zgromadzenie Członków, Zarząd Główny i Komisja Rewizyjna. Władzami Oddziałów są: Walne Zebranie Członków Oddziału i Zarząd Oddziału.
Art. 10
§ 1
- Walne Zgromadzenie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
- Walne Zgromadzenia Członków są: zwyczajne i nadzwyczajne.
§ 2
- Zwyczajne Walne Zgromadzenie Członków zbiera się jeden raz w roku i jest zwoływane przez Zarząd Główny.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków jest zwoływane przez Zarząd Główny z własnej inicjatywy lub na wniosek Komisji Rewizyjnej, albo na wniosek 1/10 członków Walnego Zgromadzenia Członków.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków zwołuje się nie później niż w ciągu jednego miesiąca od otrzymania wniosku w tej sprawie.
- Zwyczajne Walne Zebranie Członków Oddziału jest zwoływane przez Zarząd Oddziału i odbywa się raz w roku, przed terminem odbycia Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków. Uchwały Walnego Zebrania Członków Oddziału zapadają tak, jak w przypadku uchwał Walnego Zgromadzenia Członków (§3, pkt. 1, pkt. 2 zd. pierwsze oraz pkt. 4). Do kompetencji Walnego Zebrania Członków Oddziału należy:
-
- wybór Prezesa i Wiceprezesa Zarządu Oddziału,
- udzielanie Zarządowi Oddziału absolutorium,
- ustalanie programu działalności Oddziału,
- sporządzanie raz w roku pisemnego sprawozdania z działalności Oddziału i przedkładanie go zwyczajnemu Walnemu Zebraniu Członków Oddziału oraz Zarządowi Głównemu.
Prezes Zarządu Oddziału może zwoływać nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Oddziału, jeśli zachodzi taka potrzeba.
§ 3
- Uchwały Walnego Zgromadzenia Członków są ważne, jeśli w I zwołanym terminie uczestniczy co najmniej 2/3 członków lub w II terminie – bez względu na liczbę członków.
- Podejmowanie uchwał w sprawach nieprzewidzianych w rozesłanym członkom porządku obrad jest możliwe, jeżeli w Walnym Zgromadzeniu bierze udział więcej niż połowa członków Stowarzyszenia. W tym trybie nie mogą być podejmowane uchwały w sprawie odwołania i wyboru władz Stowarzyszenia, jak również zmiana Statutu i rozwiązania Stowarzyszenia lub jego Oddziału.
- Uchwały dotyczące zmian niniejszego Statutu oraz rozwiązanie Stowarzyszenia lub jego Oddziału zapadają w sposób określony w artykułach 25 i 26. Zmiany Statutu otrzymują moc obowiązującą po ich zarejestrowaniu.
- Każda osoba stowarzyszona posiada 1 głos na Walnym Zgromadzeniu Członków.
§ 4
Do wyłącznej kompetencji Walnego Zgromadzenia Członków należy:
- określanie głównych kierunków działalności Stowarzyszenia,
- wybór Zarządu Głównego,
- wybór Komisji Rewizyjnej,
- udzielanie Zarządowi Głównemu absolutorium po wysłuchaniu sprawozdania Komisji Rewizyjnej,
- uchwalanie zmian Statutu,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu Głównego w sprawie wykluczenia i skreślenia członków,
- nadawanie członkostwa honorowego,
- rozwiązanie Stowarzyszenia lub jego Oddziału.
Art. 11
§ 1
Zarząd Główny składa się z Prezesa, trzech Wiceprezesów oraz nie więcej niż trzech członków Zarządu Głównego wybieranych przez Walne Zgromadzenie Członków na wspólną dwuletnią kadencję. Zarząd Oddziału składa się z Prezesa i Wiceprezesa Zarządu Oddziału wybieranych przez Walne Zebranie Członków Oddziału na wspólną dwuletnią kadencję.
§ 2
Członkowie Zarządu Głównego i Zarządu Oddziału mogą być wybierani na kolejne kadencje bez ograniczeń.
§ 3
Do kompetencji Zarządu Głównego należy:
– kierowanie działalnością Stowarzyszenia,
– reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i ustalanie wysokości składek członkowskich,
– podejmowanie uchwał w sprawie nabycia i utraty członkostwa,
– zwoływanie zwyczajnych i nadzwyczajnych Walnych Zgromadzeń Członków,
– wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia Członków.
§ 3a
Do kompetencji Zarządu Oddziału należy:
– kierowanie pracami Oddziału,
– zwoływanie Walnych Zebrań Członków Oddziału,
– wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków Oddziału i uchwał Walnego Zgromadzenia Członków Stowarzyszenia.
§ 4
Do składania oświadczeń woli w imieniu Stowarzyszenia upoważnieni są dwaj działający łącznie członkowie Zarządu Głównego, w tym Prezes lub Wiceprezes Zarządu Głównego, a w imieniu Oddziału Stowarzyszenia – Prezes lub Wiceprezes Zarządu Oddziału.
§ 5
Prezes Zarządu Głównego zwołuje Zarząd, który zbiera się w miarę potrzeby, lecz nie rzadziej niż raz na kwartał.
§ 6
Zarząd decyduje zwykłą większością głosów, w razie równości rozstrzyga głos Prezesa.
§ 7
W przypadku potrzeby uzupełnienia składu Zarządu Głównego, Zarządu Oddziału lub Komisji Rewizyjnej, w/w mogą dokooptować nie więcej osób niż 1/2 składu pochodzącego z wyboru.
Art. 12
§ 1
Komisja Rewizyjna jest organem kontroli wewnętrznej Stowarzyszenia i jego Oddziałów.
§ 2
Komisja Rewizyjna jest uprawniona do kontroli całokształtu działalności Stowarzyszenia. Kontrola taka dokonywana jest nie rzadziej niż raz do roku przed Walnym Zgromadzeniem Członków.
§ 3
Komisja Rewizyjna może występować do Zarządu Głównego z wnioskami dotyczącymi działalności Stowarzyszenia i jego Oddziałów. Na takie wnioski Zarząd powinien niezwłocznie odpowiadać.
§ 4
Komisja Rewizyjna jest wybierana przez Walne Zgromadzenie Członków.
§ 5
Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków, w tym Przewodniczącego, który kieruje jej pracami.
§ 6
Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa 2 lata.
§ 7
Sprawozdania ze swej działalności Komisja składa przed Walnym Zgromadzeniem Członków.
Art.13
Uchwały władz wybieralnych Stowarzyszenia, w przypadkach, kiedy nie określono inaczej, zapadają zwykłą większością głosów przy obecności 1/2 członków.
Rozdział IV
CZŁONKOSTWO
Art. 14
Członkami Stowarzyszenia są:
– członkowie zwyczajni,
– członkowie honorowi,
– członkowie wspierający.
Art. 15
§ 1
Członkami zwyczajni mogą być obywatele Rzeczypospolitej Polskiej i cudzoziemcy.
§ 2
W sprawie przyjmowania nowych członków organem właściwym jest Zarząd.
§ 3
Uchwałę o przyjęciu w poczet członków Stowarzyszenia podejmuje Zarząd większością głosów na pisemny wniosek kandydata poparty rekomendacją dwóch członków wprowadzających, w terminie 3 miesięcy od daty zgłoszenia wniosku.
Art. 16
§ 1
Członkami honorowymi Stowarzyszenia mogą być osoby, które swą działalnością położyły szczególne zasługi dla realizacji celów Stowarzyszenia.
§ 2
Organem właściwym do nadawania godności honorowych jest Walne Zgromadzenie Członków działające na wniosek Zarządu. Uchwały w tej sprawie podejmuje Walne Zgromadzenie Członków zwykłą większością głosów.
§ 3
Członkostwo honorowe jest nadawane dożywotnio.
Art. 17
§ 1
Członkami wspierającymi Stowarzyszenie mogą być osoby fizyczne lub prawne uznające cele Stowarzyszenia bądź zainteresowane jego rozwojem i deklarujące materialne wspieranie Stowarzyszenia, lub jego Oddziału.
§ 2
Organem decydującym o przyjęciu na członka wspierającego jest Zarząd działający na wniosek członka Stowarzyszenia.
Rozdział V
PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW
Art. 18
§ 1
Członkowi zwyczajnemu Stowarzyszenia przysługuje:
– czynne i bierne prawo wyborcze do władz,
– prawo zabierania głosu i przedkładania postulatów w sprawach dotyczących Stowarzyszenia lub jego Oddziału,
– prawo udziału w przedsięwzięciach organizowanych przez Stowarzyszenie lub jego Oddziału,
– prawo korzystania z pomocy koleżeńskiej zorganizowanej przez Stowarzyszenie lub jego Oddział,
– prawo noszenia odznaki Stowarzyszenia.
§ 2
Członkowie honorowi mają wszelkie prawa przewidziane w §1 niniejszego artykułu z wyjątkiem czynnego prawa wyborczego do władz.
§ 3
Członkowie wspierający mają prawo:
- uczestniczenia w Walnym Zgromadzeniu Członków z głosem doradczym,
- prawo zabierania głosu i przedkładania postulatów,
- prawo udziału w przedsięwzięciach organizowanych przez Stowarzyszenie,
- prawo korzystania z pomocy koleżeńskiej zorganizowanej przez Stowarzyszenie.
Art. 19
- 1
Członkowie zwyczajni i honorowi mają obowiązek:
- realizowania celów statutowych,
- stosowania się do postanowień Statutu i uchwał władz Stowarzyszenia,
- przestrzegania zasad koleżeńskiego współżycia,
§ 2
Członkowie zwyczajni mają obowiązek regularnego opłacania składek, członkowie wspierający – spełniania zadeklarowanych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia.
§ 3
Studenci są zwolnieni z opłaty rejestracyjnej, ale nie są zwolnieni z opłacania składek członkowskich
§ 4
Na wniosek członka zwyczajnego Zarząd Główny może zawiesić członkostwo w Stowarzyszeniu na okres nie dłuższy niż dwa lata.
Rozdział VI
USTANIE CZŁONKOSTWA
Art. 20
Ustanie członkostwa zwyczajnego następuje w wyniku:
- dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie Zarządowi Głównemu,
- wykluczenia ze Stowarzyszenia w przypadku poważnego naruszenia Statutu i uchwał Stowarzyszenia,
- skreślenia z powodu niepłacenia składek przez okres dłuższy niż 1 rok.
Art. 21
§ 1
Wykluczenie lub skreślenie następuje na podstawie uchwały Zarządu.
§ 2
Uchwała o wykluczeniu lub skreśleniu powinna być poprzedzona udzieleniem zainteresowanemu upomnienia sformułowanego na piśmie i określającego szczegółowo rodzaj naruszenia.
§ 3
Od uchwały Zarządu w sprawie wykluczenia lub skreślenia członek zwyczajny może się odwołać do Walnego Zgromadzenia Członków w terminie 30 dni od podjęcia uchwały.
§ 4
Odwołanie jest podejmowane na najbliższym Walnym Zgromadzeniu Członków.
Art. 22
Ustanie członkostwa honorowego następuje w wyniku:
- dobrowolnego zgłoszenia na piśmie do Zarządu Stowarzyszenia,
- wykluczenia przez Walne Zgromadzenie Członków w przypadku uporczywego naruszania Statutu.
Art. 23
Ustanie członkostwa wspierającego następuje w wyniku:
- dobrowolnego zgłoszenia na piśmie do Zarządu Stowarzyszenia,
- wykluczenia przez Zarząd Stowarzyszenia,
- uchwała o wykluczeniu powinna być poprzedzona udzieleniem upomnienia sformułowanego na piśmie,
- skreślenia z powodu niespełnienia zadeklarowanych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia.
Rozdział VII
FINANSOWANIE
Art. 24
§ 1
Działalność Stowarzyszenia i jego Oddziałów jest finansowana z dochodów pochodzących ze:
- składek członkowskich i świadczeń członków wspierających,
- darowizn osób fizycznych i prawnych oraz zapisów i spadków,
- dochodów własnych z wydawnictw, imprez, działalności gospodarczej,
- dotacji państwowych,
- działalności gospodarczej prowadzonej dla wspierania celów statutowych Stowarzyszenia.
§ 2
W przypadku rozwiązania Stowarzyszenia o przeznaczeniu jego majątku decyduje Walne Zgromadzenie Członków.
Rozdział VIII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Art. 25
Zmiany Statutu dokonuje Walne Zgromadzenie Członków w formie uchwały podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 2/3 członków Walnego Zgromadzenia w I terminie lub bez względu na liczbę obecnych członków – w II terminie.
Art. 26
Stowarzyszenie lub jego Oddział mogą zostać rozwiązane na mocy uchwały podjętej przez Walne Zgromadzenie Członków większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 2/3 członków Walnego Zgromadzenia w I terminie lub bez względu na liczbę obecnych członków – w II terminie.
Oddziały
Oddział
Warszawa
Oddział
Trójmiasto
Oddział
Olsztyn
Oddział
Łódź